SKAT er en kompliceret størrelse, og det kan være svært at finde hoved og hale i alle de regler, der vedrører SKATs virksomhed. Men selvom det kan være svært at finde rundt i den store labyrint af forbehold og undtagelser fra hovedreglerne, er det faktisk ikke så svært at få styr på igen. For SKAT er ikke indrettet for at komplicere tingene – tværtimod. I denne artikel vil du blive gjort bekendt med, hvordan du kort og kontant kan sætte spørgsmålstegn ved de afgørelser, som SKAT laver.
Det oplagte råd – spørg SKAT
Før man lader sit hoved rykke af, er det selvfølgelig oplagt, at man tager telefonen og ringer til SKAT. Det er helt gratis at ringe til SKATs support, og man kan for det meste blive vejledt i den rigtige retning uden de store problemer. I forhold til hvilken support man skal kontakte, er dette også relativt simpelt, og skulle man alligevel have valgt den forkerte, vejleder de dig hurtigt videre til den rigtige.
Er man utilfreds med en afgørelse, er processen herfor også ganske simpel. For i forvaltningen skal man nemlig altid sende en klage til rette myndighed, såfremt den bare er sendt til en offentlig myndighed. Det betyder, at man i princippet bare kan sende en besked, hvor man angiver, hvad man vil klage over – derefter overtager den offentlige myndighed problemerne med at få klagesagen startet. En anden borgerlig fordel i denne sammenhæng er det offentliges pligt til at varetage officialprincippet. Dette betyder for borgeren, at man ikke skal planlægge sit eget forsvar, men man kan i stedet forvente, at den offentlige rekursmyndighed tilrettelægger sagen på en sådan måde, at man søger hen mod den rigtige afgørelse. Og det er først, hvis man derefter vil klage over denne, at man selv må tage fløjlshandskerne på. I denne situation kan det være nødvendigt med en fagkendt.
Find en kompetent repræsentant
Er man alligevel endt i den situation, at man ikke ved, hvordan man skal gribe situationen an, kan man med fordel vælge at kontakte en fagkendt. I denne situation er det oplagt at vælge en fagmand med erfaring i Skatteankenævnet og i Landsskatteretten. Dermed er man nemlig forsikret om, at man finder en fagkompetent, der har erfaring med netop hele processen for klager over SKAT.
Med en repræsentant kan du trygt læne dig tilbage og følge sagen på afstand, idet din rådgiver vil tage teten angående dine muligheder. Det gode ved denne model er, at man som rådgivende organ ikke har nogen skjult agenda om behov for en hurtig afgørelse, og da betalingen i høj grad afhænger af, om man får medhold – no cure, no pay – vil rådgiveren altid søge at finde den bedst mulige løsning. Et eksempel på en sagkyndig skatterådgiver kan findes her.