Sådan øger du likviditeten i virksomheden – tre gode råd

Likviditeten i din virksomhed skal være i orden, så du altid har penge til at betale dine udgifter og aldrig misser en betaling. Påbegynd forbedringen af likviditeten i din virksomhed allerede i dag med disse tre råd.

 

Er du i tvivl om, hvad likviditet egentlig er? Det er slet ikke så vanskeligt, som det lyder. Overordnet omhandler likviditet en virksomheds økonomiske tilstand og forholdet mellem ind- og udbetalinger. En dårlig likviditet kan gøre det svært at holde driften i gang – og i værste tilfælde køre din virksomhed i sænk.

 

1. Læg et likviditetsbudget

Du skal have styr på din virksomheds planlagte ind- og udbetalinger for at gennemskue, om der er nogle udgifter, som kan skære i. Lavere udgifter kan nemlig øge likviditeten i din virksomhed. Med et likviditetsbudget bliver virksomhedens pengestrøm let at gennemskue – og dermed også virksomhedens likviditet. Kniber det lidt med at få betalt regningerne til tiden? Måske skyldes problemet omfanget af dit lager eller dine kunders kreditfrist. Uanset problemet er det vigtigt, at du hurtigst muligt forsøger at lokalisere og løse det. Hvis du har svært ved at finde hoved og hale i budgettet, kan du naturligvis få hjælp af en revisor. Revision er naturligvis også en udgift, men det er meget vigtigt at have styr på virksomhedens fundament; det kan gå hen og have en altafgørende betydning for din virksomheds fremtidige succes.

 

2. Spar på inventar

Virksomhedsinventar har det med at være en stor udgift, som meget let kan formindskes. Genbrug hitter, og det er der god grund til – fordi her kan du for alvor spare penge. Gode kontormøbler er vigtige for et godt arbejdsmiljø, men de behøves ikke at være splinternye for at være fine og velfungerende. Du kan for eksempel købe brugte kvalitetskontormøbler her og spare en lille formue allerede i opstartsfasen. Det er i det hele taget en god idé at gennemgå dine udgifter og se, om der findes billigere alternativer; de små ændringer gør nemlig en stor forskel i det lange løb. Du kan også spare på papiret ved udelukkende at sende fakturaer og lønsedler online. Lyder det for godt til at være sandt? Det er det ikke. Afgifter og lønsedler kan have en altafgørende betydning for din virksomheds succes.

 

3. Gå grøn

Du kan forbedre likviditeten i din virksomhed og skåne miljøet på en og samme tid! Lyder det for godt til at være sandt? Det er det ikke. Du kan skære i nogle af dine månedlige udgifter med få justeringer. Få dine ansatte med på idéen om at spare på strømmen – på den måde kan I huske hinanden på for eksempel at slukke for diverse el-apparater, når de ikke er i brug.

 

Hvis din likviditet er god, kan du gøre den endnu bedre ved at opdatere virksomheden og gøre den mere energieffektiv; skift til sparepærer og elspareskinner – og indkøb bevægelsessensorer, så du slipper for at spilde penge på lys i et lokale, der ikke er i brug. Det kan også sagtens betale sig at skifte udateret elektronik ud med nye og mere energivenlige løsninger. Udskift for eksempel computere, kopimaskiner og projektere – og husk på, at også hardware kan købes brugt.