4 gode råd til forretningsplanen

Én af de vigtigste, men også sværeste elementer ved at skabe en ny virksomhed, er at lave en forretningsplan. For mange er dette stadig et ukendt territorie, når planen skal laves, så vi har samlet 4 gode råd til din forretningsplan, så du kommer rigtigt fra start og får en plan, der tiltaler potentielle investorer.

Fjern fyldet

Drop det unødvendige fyld i forretningsplanen. Potentielle investorer gider ikke læse lange komplicerede afsnit, som ikke leder til nogen konkret pointe. Det er lige meget om det lyder godt. Det er fyld og dermed ikke relevant i forhold til planen.

Investorer kan med det samme se igennem pyntende fraser, så drop det med det samme.

Vær realistisk

Det kan være fristende at pynte lidt på sin egen forretningsplan og underspille potentielle trusler. Du bør dog altid stræbe efter at være så realistisk som mulig, når du præsenterer din plan. Hvis din idé er god nok, skal den nok overskygge de trusler, som der er på markedet.

Der er intet, som er mere afskrækkende for investorer end en virksomhedsejer, der er urealistisk i sin vurdering af potentielle og risici. Når de skal investere, så investere de samtidig i din dømmekraft. Sørg derfor for at demonstrere, at den er i orden, og at du har taget højde for alle trusler.

Brug visuelle virkemidler

Visuelle virkemidler fungerer fremragende i en forretningsplan. Derfor bør du anvende dem, når det rent praktisk giver mening. Et visuelt virkemiddel kan være en graf, et diagram, et billede eller lignende.

Et visuelt virkemiddel giver desuden et afbræk i teksten og giver planen et bedre flow, hvilket kan være et friskt pust, hvis resten af planen er meget teksttung.

Vær kreativ

Når du laver din forretningsplan, må du meget gerne være kreativ. Der er mange om buddet, når det gælder investorer, så det handler om at gøre sig bemærket i mængden. Det er selvfølgelig vigtigt, at det kreative element også har en praktisk funktion. Lykkedes det dig at lave et velintegreret, kreativt element, kan det meget vel være den stærkeste force for forretningsplanen. Du bør derfor ikke springe dette trin over, hvis du har planer om at bruge din forretningsplan seriøst.

Der findes mange skabeloner til forretningsplanen, og du kan sagtens anvende én af disse. Du skal bare sørge for, at din forretningsplan ikke kommer til at ligne en skabelon i sig selv.