Hvad koster det at tage mod betaling online?

Du har opbygget en butik, der sælger produkter (måske digitale produkter), har fået et lager, betalt penge til fragt og så videre – men du er ikke færdig endnu.

Det at tage imod betaling online koster nemlig også penge. Faktisk en del af dem.

En almindelig aftale med en betalingsudbyder såsom danske NETS eller amerikanske Stripe koster dig et mindre procentløb og fast beløb på få kroner per transaktion. Det kan nemt koste dig 5-9 kroner bare at tage imod en betaling på et par hundrede kroner. Det er således en væsentlig udgiftspost i dit budget.

Lad os se lidt nærmere på mulighederne:

Indløsningsaftale med NETS

NETS har i Danmark monopol på Dankortet. Hvis du gerne vil tage imod det rene Dankort i din webshop skal du derfor have en indløsningsaftale til NETS. Denne koster et beløb på et par tusinde kroner i oprettelse.

Du betaler herudover mellem 70 ører og 1.4 kroner per transaktion afhængigt af hvor højt beløbet er. Det er et lavt beløb og også grunden til, at Dankortet politisk har support til den fortsatte monopolstatus. Det betyder til gengæld, du har få muligheder for at optjene bonuspoints til dine flybilletter med konkurrerende kreditkort.

Har du en indsigelse (fx et chargeback på kortet) koster dette i øvrigt 200 kroner per gang.

Det er dog kun få procent af danskerne, der betaler med et rent Dankort. De fleste har et VISA/Dankort, der kan bruge VISA-delen. Du skal derfor ikke have en indløsningsaftale med NETS – det giver først mening når du har en vis volumen til at retfærdiggøre opstartsomkostninger og besværet.

For Mastercard- og VISA-betalinger betaler ud normalt 1-2 % af beløbet + 1-3 kr. Fast i transaktionsomkostninger.

Stripe, Braintree, YourPay

Som alternativ til NETS er der amerikanske virksomheder som Stripe, Braintree og danske YourPay. Her har du også mulighed for at tage VISA- og MasterCard.

Hvis du har et shopsystem som Shopify, WooCommerce, WordPress Easy Digital Downloads eller lignende er der en nem og hurtig integration med på forhånd programmerede plugins.

Braintree tilbyder som noget særligt lige nu, at de første 250.000 kroner i omsætning i din butik er gratis – det er en besparelse på 15-20.000 kroner afhængigt af dagens kurs, du kan stikke lige i lommen!

Braintree er ejet af Paypal og benytter noget af den samme infrastruktur. Vælger du at tage imod betalinger med Braintree har du derved allerede god mulighed for også at tage imod Paypal:

Paypal nemt at komme i gang med

Med Paypal er det ikke nødvendigt med en indløsningsaftale overhovedet. Her tager du bare imod betalinger og får dem ind på din PP-konto, hvorefter du kan overføre dem til din erhvervskonto.

Til gengæld tager Paypal også nogle af de højeste kommissioner blandt alle betalingsudbyderne – ligesom det langt fra er alle dine kunder, der ønsker at betale med Paypal. Der er i Danmark bedre mulighed for at få pengene igen, hvis du har betalt med dit kreditkort, hvilket flertallet har in mente og derfor ønsker.

ViaBill

Som alternativ til almindelig betaling bør ViaBill nævnes. Det er en svensk virksomhed, der lader dine kunder betale med afbetaling. Du får som webshop pengene med det samme. ViaBill overtager opkrævningen fra kunden og scorer derfor renter og gebyrer, hvis beløbet ikke bliver betalt til tiden.

Se hvordan ViaBill er integreret fx på den danske webshop Stigefabrikken.dk. Løsningen minder om Klarna, der især er populært i Sverige. Her er det mere almindeligt at betale på faktura end bare at overføre beløbet for varen med det samme.